مردی که بخاطر لوبیا سبز امروز اصفهان نوزادش را فروخت

وقتی لوبیا سبز امروز اصفهان را در حالی که هنوز سبز است از شاخه می چینند، به آن لوبیای رشته ای یا مهره ای عایشه می گویند. به حبوباتی که دانه های درشت تری دارند اما به رنگ سبز پخته می شوند و دانه های آن را جدا نمی کنند، مهره عایشه می گویند.

لوبیاهای رشته ای نسبتاً بلند و صاف هستند. دانه های لوبیا در آن در بین آن قرار دارند. به همین ترتیب لوبیا چیتی که در وعده های غذایی استفاده می شود برای کنسرو نیز بسیار مناسب است.

حبوبات پس از چیدن از شاخه به دانه ها جدا می شوند. بعد از جدا شدن به دانه هایش می تواند نام های مختلفی به خود بگیرد. بعضی از اینها؛ هسته دار، شکر، نخود سیاه و لوبیا چشم بلبلی. اگرچه لوبیا چشم بلبلی به عنوان یک سبزی جدا از لوبیا شناخته می شود، اما پس از دانه بندی با همین نام کنار هم قرار می گیرد.

می توان گفت که لوبیا که به شمارش فواید برای دستگاه گوارش ختم نمی شود، یک آنتی اکسیدان قوی است. لوبیا که از بدن در برابر تمام سلول های سرطانی محافظت می کند، حذف تمام مواد مضر را نیز تسهیل می کند. ویتامین K موجود در آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. لوبیاها که با همین ویتامین به رشد مغز و سیستم عصبی کمک می کنند، کیفیت عملکردهای شناختی را افزایش می دهند.

لوبیاها که قند خون را متعادل می کنند، سرشار از فولات و اسید فولیک نیز هستند، بنابراین برای سلامت قلب و گردش خون بسیار شفابخش هستند. تقویت استخوان ها، تکمیل کمبود پروتئین، جلوگیری از کلسترول از دیگر فواید لوبیا است.

از آنجایی که لوبیا حاوی ویتامین های گروه B است، خاصیت پیشگیری از بیماری آلزایمر را دارد. حاوی مقدار زیادی روی است که برای سلامت چشم مفید است. به گفته برخی منابع چون حاوی نیاسین است از فشاری که در بیماری میگرن ایجاد می شود جلوگیری می کند و درمانی است. با داشتن کلسیم به پیشگیری از بیماری های استخوانی کمک می کند. شناخته شده است که با داشتن منیزیم برای آسم مفید است.